Pages

Monday, October 11, 2010

Sumber: http://www.daftarwarisan.gov.my



Kuih Seri Muka...

Salah Satu kuih tradisional yang paling aku minat mun nak berbeli kuih masa bulan posa ataupun bulan sik posa... heheh... Tapi nangga juaklah, jangan juak kuih ya keras gilak. Sik juak nyaman. Licak gilak pun sik juak nyaman. Sedang sedanglah kelicakan and kekerasan ya ya. hihi. Selalu jak aku ncarik resepi kuih ya lam internet, tapi sik juak aku molah-molah.
Tiba-tiba jak pagi tek dayang suruh aku print resepi kuih seri muka, yalah alu teringat-ingat ngan rumah nok every pagi mek duak muni salu meli kuih ya sebelum nganta muni turun sekolah. I'm missing that moment very much...
Ok bah, tanpa membuang masa agik tok aku kongsi resepi nok aku ngan dayang baca dari blog hanieliza. Tapi sik juak handred persen sama lah. ada juak dimodified aku sikit-sikit ekot kebiasaan yang aku tauk. Sebelum ya juh kita baca dolok cney asal usul kuih seri muka tok...


Latar belakang sejarah:

Kuih Seri Muka merupakan salah satu daripada kuih tradisional dikalangan masyarakat melayu di negara kita. Suatu ketika dulu ia nya menjadi pilihan utama untuk majlis-majlis keramaian. Kuih ini juga sesuai untuk dijadikan hidangan ketika sarapan pagi mahupun minum petang. Keistimewaan kuih ini adalah dimana, pulut yang telah dikukus kemudiannya dilapiskan dengan campuran tepung, gula dan santan dibahagian atasnya serta dikukus hingga masak. kuih seri muka ini boleh juga didapati dalam dua warna samada hijau ataupun coklat.

Sumber: Jabatan Warisan Negara (http://www.daftarwarisan.gov.my/)



Resepi Kuih Seri Muka

Lapisan bawah:

2 cawan pulut
2 1/2 cawan santan cair (tambah sedikit garam utk rasa)

Lapisan atas:

2 cawan santan pekat
1 sudu kecil perasa pandan (Pakei nok jenama koepoe koepoe ya ok juak rasanya)
1/2 cawan gula halus
3 sudu besar tepung gandum
3 sudu besar tepung kastad (mun nak makei tepung jagung pun ok juak)
1 biji telur (tapi ada org makei 3 igek telur)
Garam secukup rasa

Cara-cara:

Lapisan bawah:

  1. Basuh dan rendam beras pulut selama tiga jam sebelum dimasak.
  2. Kukus beras pulut hingga masak (jangan lembik gilak kelak sik nyem...)
  3. Lapikkan plastik dalam loyang.
  4. Tekankan pulut yang sudah masak kedalam loyang supaya mampat.

Lapisan atas:

  1. Masukkan semua bahan dalam mangkuk, kacau rata dan tapiskan.
  2. Tuangkan diatas pulut yang sudah disediakan dalam loyang tadi.
  3. Kukus semula hingga lapisan atas masak.

Sumber: http://hanieliza.fotopages.com

Makseh hanieliza and selamat mencuba....

No comments:

Post a Comment