Pages

Sunday, November 21, 2010

Fav Food...


Resepi Kuah Kacang:

500 gm Kacang Tanah (gorang tanpa minyak, buang kulit pasya blenderkan)
8 biji bawang merah*
4 biji bawang putih*
3 cm halia*
3 cm lengkuas*
Sebatang serai*
10 tangkai cili kering*
Sedikit belacan (dibakar dulu baru kisar dgn bahan-bahan lain)
Sebatang serai (dititik)

Cara-cara:

1. Kisar semua bahan-bahan yang bertanda. Tumiskan dalam kuali dgn menggunakan miyak masak... (heheh sikkan nak tumis makey minyak enjin nak... kekeke)... ops lupak, masukkan sekali serai yang dah dititik tadi...
2. Bila dah wangi, masukkan kacang tanah yang dah dikisar tadi sedikit demi sedikit diselang-selikan dengan air.... this is supaya kacang x kembang...
3. Blh lah masukkan garam & gula secukup rasa....
4. Hidang ngan nasi himpit/lemang/kelupissss.... Maman ngan roti paon pun soooodaaappppp...

Resepi Rendang Daging AKU:

1 kg daging batang pinang
10 ulas bawang merah*
10 ulas bawang putih*
3 cm halia*
3 cm lengkuas*
Sebatang serai*
15 tangkai cili kering*
3 cm kunyit hidup*
Santan (aku pakei santan peket Cocolin x2)
Garam & ajinomoto & gula (secukup rasa)

** rendang daging resepi aku xda ngkah daun kunyit, daun limau purut, asam gelugor sebab aku sik suka semua ya... pelik rasanya... hehehe. Sebab yalah nama resepi tok resepi AKU... :)

Cara-cara:
1. Kisar semua bahan-bahan yang bertanda.
2. Tumis dgn minyak masak, biar sampai pecah minyak.
3. Masukkan daging. Mun daging ktk org hirisan nya besar-besar, ngkah sikit air pakei nyuruh daging ya lembut sikit.
**Petua nok kakak aku ajar masa masak rendang, masukkan sekali sebatang garpu dalam kuali. Supaya daging cepat lembut...
4. Last sekali masukkan samtan dan bahan perasa... masak sampei kuah rendang jadi pekat-pekat.

No comments:

Post a Comment